کد مطلب:5470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

فرجام سخن
فتوحات اسلام بسیار حیرت انگیز و پرنفوذ بود، اگرچه پس از گذشت چند قرن سرزمین های فتح شده به دست اقوام و ملل خود بازگشت، اما آثار تمدن اسلامی هم چنان پایدار و پابرجا باقی ماند و هیچ فاتحی نتوانست آن ها را متزلزل سازد.

مورخان اروپایی می نویسند دین اسلام چون به هندوستان راه یافت بر همه مذاهب فایق آمد و جای آن ها را گرفت و هم اكنون نیز دین برگزیده بشری است. و بقای تمدّن و تفكّر اسلامی در جهان، متأثّر از عظمت و بزرگی خاتم پیامبران صلی الله علیه وآله است كه بزرگ ترین منجی عالم بشریت لقب گرفته است.

تعلیمات عالیه، تربیت مهذب و پاك و اقدام مخلصانه پیامبرصلی الله علیه وآله آن چنان بود كه قومی متعصّب، خودخواه و سرسخت را كه از نظر اجتماعی پست ترین مردمان در عقیده بودند، به بهترین انسان ها تبدیل نمود.

پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله آن قوم سركش را كه تا آن زمان هیچ فاتحی نتوانسته بود آنان را مطیع سازد، به درجه ای از تربیت و ادب رساند كه دولت های باعظمت دنیا را منهدم ساخت و خود نزدیك به هشت قرن فرمانروای یك قلمرو گسترده شد و چهار قرن نیز سراسر آب های دنیا تحت سیطره و نفوذ آنها بود.

از ویژگی های برجسته تاریخ اسلام، انطباق آن با حقیقت است؛ یعنی بدون تردید، قصه ها و حكایت های مستندی كه در آن بیان شده، در خارج حقیقت داشته است؛ برخلاف كتاب های رمان و داستان های ساختگی غرب كه چنین ویژگی ای نداشتند.

علاوه بر آن، حتّی آن چه را كه اندیشمندان و علمای مجرب، برای تهذیب نفوس و تعلیم مردم، اقدام به تنظیم آن نموده اند، همانند رستم و افراسیاب، كلیله و دمنه و... هرچند حاوی مطالب ارزنده و دقیقی است، اما به دور از یك حقیقت خارجی است ولی در مقابل، امتیاز منحصر به فرد قصه های قرآنی و حكایات اسلامی است كه مقرون به حقیقت بوده اند و برای همیشه جاوید و اثرگذار هستند.